به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در ابتدا دکتر امیر رشیدی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه و تشکر از حضور به موقع آنان، کلیاتی در خصوص ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت (2) و لزوم رعایت مواد قانونی و تلاش کلیه سازمانها و دستگاهها جهت جلوگیری از تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف نکاتی بیان کرد
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در ابتدا دکتر امیر رشیدی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه و تشکر از حضور به موقع آنان، کلیاتی در خصوص ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت (2) و لزوم رعایت مواد قانونی و تلاش کلیه سازمانها و دستگاهها جهت جلوگیری از تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف نکاتی بیان کرد.
بهمن رشید پور مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: فهرست اقدامات و کالاهای آسیبرسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانههای امور اقتصادی و دارائی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن تعیین و به ادارات ذیربط ابلاغ میشودو همه افراد جامعه موظف هستند که با مراجعه به این فهرست مراقب سلامتی خود باشند.
وی تصریح کرد: همچنین مطالبی در خصوص اهمیت بیماریهای مزمن و مداخلات قانونی مانند مقررات منع تبلیغات با وضع مالیات سلامت و اولویت های اصلی برای مقابله با این معضلات ایراد نمودند. در همین راستا از دو قانون کلیدی در برنامه های توسعه ایران با هدف مدیریت کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت تحت عنوان ماده 48 و بند ج ماده 7 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور در این خصوص اشاره کرد.
رشید پور، بیان کرد: ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده بند "پ" نوشابه های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب رسان به سلامت ، کالاهای تولیدی داخل با نرخ عوارض 16 درصد و واردات کالاها با نرخ عوارض 36 درصد می باشد.
وی ادامه داد: ماده 39-در خصوص سهم شهرداریهای، دهیاریها، روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری از عوارض سلامت بر اساس آیین نامه ای که بر اساس شاخص های توسعه نیافتگی بوسیله سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کشور تهیه شده و به تصویب هیات وزیران رسیده توزیع می گردد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، یادآور شد: بعلاوه سهم شهرداریها و دهیاریها از محل منابع حاصل از بندهای " پ و ت" ماده 26 این قانون باید مطابق با سیاستهای ابلاغی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هزینه گردد.در کلان شهرها نیز هزینه کرد منابع مزبور برعهده کمیته ای متشکل از فرماندار، شهردار و نماینده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس بند ج تبصره 6 عوارض و مالیات سازمان امور مالیاتی کشور موظف است عوارضی به میزان 10 درصد ارزش کالاها و خدمات مشمول ماده 48 قانون را اخذ و به ردیف درآمدی 160109 جدول شماره 5 این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید تا از طریق دستورالعملهای اجرایی ذیربط صرف اهداف تعیین شده در ماده قانونی گردد.
در ادامه کارشناس برنامه صدیقه ولی زادگان ، مطالبی در خصوص فلسفه تعیین فهرست و مولفه های تعیین فهرست بعلاوه آخرین لیست فهرست نهایی کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت سال 1402 به اطلاع حاضرین رساند.
کارشناس برنامه توصیه های سازمان جهانی بهداشت در مورد تبلیغات مواد غذایی و سیاستهای تبلیغاتی برخی کشورها ،مطالبی عنوان و اهم اقدامات پیشنهادی دانشگاه در مورد تخلفات تبلیغات در جلسه مذکور عنوان گردید.
به گزارش وب دا یاسوج: جلسه منع کالاهای آسیب رسان با حضور معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و اعضائ جلسه در سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان برگزار گردید.